Wat zijn mijn rechten en plichten als werkzoekende?

loopbaan

solliciteren

Wat zijn mijn rechten en plichten als werkzoekende?

Geplaatst op 31/01/2024

Deel dit artikel

Bij werkloosheid komt heel wat kijken. Niet alleen de zoektocht naar een nieuwe uitdaging, maar ook de administratie en regelgeving om en werkloosheidsuitkering te ontvangen. In deze blog ontdek je wat er komt kijken bij een werkloosheidsuitkering. Ook geven we je een aantal tips hoe je kan reageren tegen domme commentaar op je werkloosheid.

Om een werkloosheidsuitkering te ontvangen moet je werkloosheidsdossier in orde zijn en moet je elke maand je controlekaart invullen. Maar hoe zit dat juist met je werkloosheidsuitkering?

Wanneer heb je recht op een werkloosheidsuitkering?

Om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering dien je te voldoen aan 6 voorwaarden:

1. Je bent zonder werk en zonder loon of een ander inkomen

2. Je bent onvrijwillig werkloos

3. Je bent beschikbaar voor de arbeidsmarkt

4. Je bent arbeidsgeschikt

5. Je hebt een aantal dagen gewerkt binnen een bepaalde periode

6. Je verblijft in België

Belangrijk om te weten is dat de werkloosheidsuitkering voor onbepaalde duur wordt toegekend. De werkloosheidsuitkering is wel degressief. Dat betekent dat het bedrag van de uitkeringen na verloop van tijd zal dalen.

Hoe maak je jouw werkloosheidsdossier in orde?

1.     Inschrijven bij VDAB

Als je werkloos bent, dien je je binnen 8 kalenderdagen in te schrijven als werkzoekende bij VDAB.

Ontbreek je jouw werkloosheidsperiode door 4 weken werk of ziekte, dan moet je je opnieuw inschrijven.

Dit kan online of telefonisch via het gratis nummer 0800 30 700. Als je een opzegtermijn van langer dan 2 maanden hebt, moet je je vervroegd inschrijven binnen 2 maanden vanaf het moment dat je niet meer moet werken.

2.      Neem contact op met je vakbond of de hulpkas

Bij werkloosheid is het belangrijk om snel contact op te nemen met je vakbond of de hulpkas, dat je werkloosheidsdossier in orde brengt. Belangrijke documenten die je, afhankelijk van je situatie, nodig hebt, zijn onder andere de C4, je inschrijvingsbewijs van VDAB, Document C1 (Ondertekend), en Document C6 (bij 4 weken ziekte of tewerkstelling).

3.     We brengen je dossier in orde

Een medewerker van je vakbond of de hulpkas neemt contact met je op om je dossier in orde te brengen. Zo kan de medewerker bijvoorbeeld nog ontbrekende gegevens of documenten opvragen.

4.     Vul je controlekaart in

Je dopkaart is een controlekaart die je correct moet invullen, bijhouden en aan het einde van de maand bezorgen aan je vakbond of de hulpkas. Een juiste invulling van de controlekaart is cruciaal voor je werkloosheidsuitkering. Zo moet je de dagen dat je werkt of ziek bent doorgeven.

Je hebt de keuze tussen een papieren of online controlekaart.

5.     Vul je controlekaart in en hou deze bij

Je dopkaart is een controlekaart die je correct invult, bijhoudt en op het einde van de maand bezorgt deze aan je vakbond of de hulpkas. Je controlekaart correct invullen is belangrijk voor je werkloosheidsuitkering. Je kan kiezen voor een papieren of online controlekaart.

Op zoek naar handige antwoorden tegen domme commentaar op je werkloosheid?
Wij hebben er 10!

Opmerkingen over werkloosheid. Je hoort ze op straat, leest ze in de krant, ziet ze op sociale media. Ze komen van mensen die je niet kent, maar ook van vrienden en soms zelfs familie. Vaak zijn ze niet vriendelijk. Sympathiek is dat niet. Maar nog vaker gebeuren ze zonder kennis van zaken. 

Daarom maakten we het boekje ’10 handige antwoorden tegen domme commentaar op je werkloosheid’. Omdat veel van de ideeën over werkloosheid gewoon niet juist zijn. Of omdat veel mensen die commentaar niet zouden geven, als ze erover nadenken. Dit boekje is voor jou en iedereen die te maken krijgt met domme commentaar op werkloosheid. We vertellen waarom het niet juist is en wat je kan zeggen als reactie. Zo verminderen we samen de foute opmerkingen. Voor jou, maar ook voor anderen.

 

Deze blogpost werd geschreven door Vlaams ABVV.